امام حسين(ع):هركس از روى نافرمانى و معصيتِ خداوند كارى را انجام دهد، آنچه را آرزو دارد سريع تر از دست مى دهد و به چيزي که از آن ميترسد مبتلا مى گردد.

به گزارش دفتر ارتباطات فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین شکروی کاشانی دبیر اجرائی بیست و دومین همایش کشوری دفتر ارتباطات فرهنگی با عنوان « حوزه انقلابی و رسالت های آن» به ارائه گزارشی پیرامون این همایش پرداخت که در ادامه متن کامل این گزارش تقدیم می گردد: با سلام و درود به ساحت مقدس قطب عالم امکان حضرت بقیة الله حجت ابن الحسن العسگری روحی و ارواح العالمین له الفداء و با سلام به روح بلند کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(علیهاالسلام) و با سلام به روح عرشی شهداء و امام شهداء بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و با درود و سلام به پیشگاه مرجع عظیم‌الشأن و رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیة‌

هفته‌نامه پرتو

 

شماره 862 هفته نامه پرتو سخن

چهارشنبه 26 اسفند 95

برای دریافت کامل هفته نامه، اینجا کلیک کنید

 

يادداشت

پيوندها

   قبس

 

 

 

 

آیت الله اراکی: حوزه ی انقلابی برخاسته از جامعه ی انقلابی می باشد

به گزارش دفتر ارتباطات فرهنگی، حضرت آیت الله اراکی(دامت‌برکاته)، در بیست و دومین همایش دفتر پژوهش های فرهنگی به سخنرانی پرداختند، متن کامل سخنرانی ایشان در ذیل تقدیم می گردد:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم... و لقد بعثنا فی کل امة رسولا عن اعبدالله وجتنب الطاغوت....
ابتدا وظیفه ی خود می بینم از همه ی عزیزان بزرگواری که در برگزاری این همایش عظیم همت گماشتند بالاخص مدیریت محترم حوزه ی علمیه، مدیریت محترم مؤسسه ی امام خمینی(قدس سره) همه ی اساتید بزرگواری که با پشتیبانی از این جنبش و این همایش در شکوه آن نقش مثبت داشتند تشکر می کنم.
ما در شرایط بسیار ویژه ای به سر می بریم اگر ادعا کنیم در مقطعی به سر می بریم که از ویژه ترین مقاطع تاریخی رسالت انبیاء است اضاف نگفته ایم. در کمتر مقطعی و در کمتر نقطه ای از نقاط تاریخ گذشته از رسالت انبیاء، این بسیج عمومی فراگیر شیطان را علیه رسالت انبیاء و جبهه ی متدینین و جبهه ی اهل ایمان شاهد هستیم. یکی از برجسته ترین مصادیق جلب خیر و رجل شیطانی چیزی است که امروز ما شاهد آن هستیم. سخن در این میدان به درازا می کشد لکن این بسیج همه گیر و فراگیر جبهه ی شیطان ایجاب می کند خطرها را بهتر بشناسیم دشمن را بهتر بشناسیم خود را بهتر بشناسیم و امکانات عظیمی را که خدای متعال در ما به ودیعت سپرده است فرصت عظیمی که انقلاب بزرگ امام خمینی (قدس سره) به ما داده است، مدیریت حکیمانه و داهیانه و حیرت انگیز مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله‌العالی)، تلاش ارزشمندی که مراجع بزرگوار و اساتید بزرگ انقلابی و روشنگر و روشن بین در حوزه ی انقلابی انجام داده اند، همه ی این ها فرصت های گرانبهایی است که وظیفه ی ما را سنگین تر می کند.
آیه ای که در صدر عرایضم تلاوت کردم به نظر بنده عنوان حوزه انقلابی و جامعه ی انقلابی است. به هر حال حوزه ی انقلابی برخاسته از جامعه ی انقلابی است و عنوان این جامعه ی انقلابی که در رأس آن حوزه‌ی انقلابی قرار می گیرد عبادت الله و اجتناب از طاغوت است. انقلاب به چه معنی است؟ انقلابی که امام بزرگوار، رهبری آن را برعهده گرفت و به تدریج در آستانه ی سالگرد این انقلاب بزرگ هستیم، انقلاب به چه معنا است؟ انقلاب دگرگونی هویت است و در قرآن کریم برای بشر بیشتر از دو هویت تعریف نشده است: یا هویت بشر، هویت عبادت الشیطان است... علم اعهد الیکم یا بنی ادم الا تعبد الشیطان انه لکم عدو مبین و انعبدونی هذا صراط مستقیم....
یا هویت او هویت عبادت الله است. از این دو راه بیشتر در برابر انسان وجود ندارد و انسان یکی از این دو هویت را می پذیرد.
حکومت های استبدادی که همه مصادیق حکومت تاریخ هستند گوهر و نهاد آن، نهاد عبادت الطاغوتی است. فرمان در جامعه ی بشر، هویت ساز است. جامعه ی بشر که جامعه ی مختار است جامعه ای دارای قوه ی گزینش و انتخاب سرنوشت است این قوه ی گزینش را به وسیله ی اراده ای که می کند به فعلیت می رساند. اراده ی جامعه ی بشریت را چه چیز شکل می دهد؟ همان چیزی که اراده ی جامعه ی بشر را شکل می دهد هویت جامعه ی بشر را می سازد، اراده ی هر جامعه ای از فرمانی سرچشمه می گیرد این فرمان هویت جامعه را شکل می دهد و اراده ی جامعه را هدایت می کند. اگر فرمان، فرمان خدا بود جامعه جامعه ی الهی می شود اگر فرمان، فرمان شیطان بود جامعه جامعه ی شیطانی و طاغوتی می شود. و طاغوت یعنی آن غیر خدایی که خود را به جای خدا می نشاند یعنی به جای خدا در فرمانروایی می‌نشیند. «له الخیر و الامر» امر از آن اوست و «ربک یخلق مایشاء و یختار» گزینش از آن اوست. جامعه ای که اراده اش از فرمان خدا سرچشمه بگیرد هویت او هویت نورانی می شود، چون ولایت آن ولایت الهی است «لااکراه فی الدین قد تبین رشد من الغی فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی لنفصام لها والله سمیع علیم الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور والذین کفروا اولیائهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات» آن چه در این دو آیه ی کریمه ی بسیار عمیق و ژرف آمده است هندسه ی جامعه ی بشر از آغاز تا انجام است.
کاری که حضرت امام انجام دادند و به پیروی از حضرت امام، ملت بزرگ ایران انجام داد این بود که یک هویت طاغوتی را به یک هویت الهی و یک هویت سبحانی و یک هویت توحیدی تبدیل ساخت. جامعه ی ما تحت فرمان استبداد و تحت فرمان طاغوت بود، فرهنگ و اقتصاد آن تحت فرمان طاغوت بود، سیاست آن تحت فرمان طاغوت بود، مراکز قدرت و مراکز تصمیم گیری در جامعه ی ایران در اختیار طاغوت بود، فرمان طاغوت در مراکز تصمیم گیری ملت و کشور ما روا بود. آن کار بزرگی که امام بزرگوار انجام دادند که دقیقاً همان رسالت انبیاء بود «و لقد بعثنا فی کل امة رسولا ان اعبدالله وجتنب الطاغوت» جامعه را دگرگون کرد.
انقلاب یعنی دگرگون شدن جامعه از هویت طاغوتی به هویت عبادت اللهی. حوزه ی انقلابی حوزه ای است که بتواند جامعه ی الهی، جامعه ی با هویت خداوندی، با هویت توحیدی را به سوی اهداف بزرگی که در قرآن کریم ترسیم و تعیین شده است برساند. جامعه ای که بتواند با فرمان خدا اداره شود این جامعه به طمأنینه، آرامش و قدرت می رسد و اقتداری را که جامعه ی ایمانی پیدا می کند اقتدار «انتصرالله فلا غالب لکم» هست، اقتداری می‌باشد که «و من یتول الله و رسوله والذین آمنوا فان حزب الله هم الغالبون» است. نخستین نتایج یک جامعه ی انقلابی، غلبه و پیروزی است که در هر عرصه از عرصه های رویارویی با دشمن دست بالا از جامعه ی انقلابی خواهد بود. یکی از نتایج حرکت در مسیر توحید و فرمان خدای متعال و مسیر انقلاب این است که جامعه ی انقلابی هراس ندارد، ضعیف نیست، اراده ی سست ندارد «لاخوف علیهم ولاهم یحزنون الذین قالوا ربنا الله ثم استقامو تتنزل الاملائکه الا تخافوا ولا تحزنوا» حزن و اندوه در این جامعه راه ندارد. ممکن است جامعه ی انقلابی دلش بسوزد و اشکش بریزد لکن این اشک‌ریزان و این دل سوخته دل غمگین؛ سست و اندوهگین و ضعیف نیست. اندوه ما و گریه‌ی ما برای ارزش ها، حرکت و جنبش و بیداری است. آنان که این گریه را ندارند و از این سوز بهره ای ندارند خواب هستند و جامعه ی بیدار جامعه ای است که درد را احساس می کند. اگر احساس درد کردیم این انرژی برخاسته از این احساس درد که خود را در گریه های ما نشان می دهد جامعه ی ما را به حرکت وامی دارد و جامعه ای زنده، جوان، پرجنب و جوش و پر حرکت می شود که این ها همه از نتایج یک جامعه ی انقلابی است.
از جمله نتایج جامعه ی انقلابی، امر به معروف و نهی از منکر است. در جامعه ی انقلابی؛ معروف شایع، برتر و همه‌گیر است و منکر منزوی می‌باشد. «هل تکن منهم امة یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر».
از جمله نتایج جامعه ی انقلابی؛ داشتن جامعه ای یک‌پارچه، جامعه ای واحد از پراکندگی و شکاف درونی است و از درگیری های منجر به نزاع پرهیز می کند «ولا تنازعوا فتفشر والمومنون بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یطیعون الله و رسوله اولئک سیرهمهم الله».
از جمله نتایج انقلابی این است که در جامعه ی انقلابی درد دیگران درد اوست، سوز دیگران سوز اوست، در غم دیگران همدرد آنان می شود. جامعه ی انقلابی نمی تواند ظلم و تبعیض را در جای دیگر و جوامع دیگر ببیند ودلی آرام داشته باشد. بنابراین در جامعه ی انقلابی همیشه حمایت از مستضعفین، اصل می‌باشد و حمایت از محرومان یک استراتژی همیشگی است.
حوزه ی انقلابی حوزه ای است که اراده ی چنین جامعه ی انقلابی را هدایت کرده و شکل می دهد و تکوین می کند. ایجاد چنین اراده ای، رشدبخشی به چنین اراده ای، هدایت گری چنین اراده ای و دستگیری این اراده ی جمعی تا رسیدن به هدف نهایی، کار حوزه ی انقلابی است. لذا اولین کار حوزه ی انقلابی این است که باید به عنوان حوزه ی انقلابی در فهم اسلام در عرضه ی معارف اسلامی به شکل ناب بکوشیم. حوزه ی انقلابی باید بتواند آنچه در معارف اهل بیت«صلوات الله تعالی علیهم»، قرآن کریم و بیانات رسول اکرم محمد مصطفی«صل الله علیه و سلم» آمده است خوب بشناسد و دریافت کند و محیط به این میراث عظیم نبوی بشود و به عمق آن دست پیدا کند در شناخت آن جدیت کند. حوزه ی ما باید حوزه ی مستفرغ الوسع باشد یعنی از هیچ تلاشی در جهت فهم درست منابع دینی، فهم درست قرآن و بیانات رسول اکرم و ائمه ی هدی دریغ نکند، باید یک حوزه ی متناسب با این رسالت بزرگ باشد و اولین رسالت حوزه ی ما این است.
رسالت دیگر حوزه این است که دشمن‌شناس باشد و دشمن را به جامعه ی بشری و به جامعه ی خود معرفی کند. «علم اعهد الیکم یا بنی ادم الا تعبد الشیطان» بعد می فرماید: «ان الشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا ان ما یدعوا حزبه لیکونو من اصحاب سعیر» ما به عنوان حوزه ی انقلابی در رابطه با حرکت شیطانی و جریان های شیطانی جوامع سه وظیفه داریم: 1 اینکه جوامع را نسبت به شیطان آشنا کنیم تا شیطان را بشناسند. آشنایی و شناخت شیطان کار ساده ای نیست چون شیطان جلوه های گوناگون دارد و خود را زیر نقاب های گوناگون می پوشاند. گاه شیطان در زیر یک نقاب به ظاهر صالح و برخوردار از یک جایگاه بلند حتی علمی یا جایگاه بلند عرفانی، خود را می پوشاند. «وتلوا علیهم نبا الذی اتیناه ایاتنا فنسلخ منها فاتبعه الشیطان فکان من الغاوین ولو شئنا و رفعناه بها و لکنه اخلد الی العرض و تبع الهواء فمثله کمثل الکلب ان تحمل علیه یلحف و ان تترکه یلحف» شناخت آنان که لباس علم و عرفان به دروغ به تن کردند و درونی شیطانی دارند یکی از مهمترین وظایف حوزه ی انقلابی است و پرهیز دادن نسل جوان حوزه ها از چنین عناصری یکی از مهمترین وظایف حوزه های انقلابی می‌باشد.
اولین گام هایی را که امام(ره) در مسیر برافروختن این جنب و جوش انقلابی برداشتند تبیین خطر عالم فاسد بود که برای جوامع بشر چه خطری دارد. از بعضی فرمایشات امام استفاده می شد بدترین خطر که از خطر طاغوت ها و خطر همه ی داعیان به فساد خطرناک تر است و همه ی عوالم دیگر فساد حتی طاغوت ها، با کمک و پشتیبانی آن عنصر بر جوامع بشری سلطه پیدا می کنند عنصر عالمان فاسد است. کسانی که در این پوشش با یک درون فاسد خود را پنهان می کنند، بدترین نفوذی است که مقام معظم رهبری ما را از آن برحذر داشتند و خطرناک ترین نفوذ، نفوذ در حوزه ها است. حوزه ی انقلابی باید شیطان را بشناسد چون می فرماید: «ان الشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا» هم عدو است و هم دشمن. برای اینکه بتوانیم با این دشمن چگونه رفتار کنیم باید او را بشناسیم تا اتخاذ شیطان عدوا برای ما میسر بشود. تا بتوانیم او را به عنوان دشمن بشناسیم و با او به عنوان دشمن رفتار کنیم.
خطرناک ترین خطری که یک ملت و حوزه و یک جمعی را تهدید می کند این است که نتواند دشمن را بشناسد و دشمن بتواند در لباس دوست در جمعشان نفوذ کند و اراده ی آنها را تحت تأثیر القائات خود قرار دهد. این یکی از وظایف جامعه ی انقلابی و حوزه های انقلابی است. حوزه ی انقلابی باید دشمن درون حوزه ها و هم دشمن های درون جامعه ی اسلامی را بشناسد.
نفوذ، بدترین و خطرناک ترین عاملی است که در طول تاریخ، پیروان انبیاء به وسیله ی عوامل نفوذی به شکست کشیده شدند. اگر کسی تاریخ را خوب مطالعه کند به این نتیجه می رسد بدترین و عمده‌ترین ضربه ای که بر جمع انبیاء و مؤمنان پیرو آنها و جمع اهل ایمان وارد شده است از ناحیه ی عوامل نفوذی وارد شده است. بدترین و خطرناکترین نفوذ این است که در قلب جامعه ی ایمانی یعنی در حوزه های علمیه و مراکز دین صورت بگیرد.
وظیفه ی دیگر حوزه ی انقلابی این است که نیازهای جامعه ی انقلابی را خوب بشناسد و امروز ما وظیفه داریم که نیازشناسی کنیم. اگر یک طلبه و یک عالم حوزوی بگوید که من کاری به سیاست ندارم... یعنی چه؟ سیاست یعنی چه؟ معنای این حرف یعنی کاری به کار مردم نداشتن، یعنی به این کار ندارد که مردم هدایت بشوند و یا گمراه بشوند... چون یکی از مهمترین عرصه ی گمراهی و یا هدایت؛ عرصه ی سیاست است «و لقد بعثنا فی کل امة رسولا ان اعبدالله وجتنب الطاغوت فمنهم من هدی الله فمنهم من حقت علیهم ضلالة» این حقت علیهم ضلاله چگونه اتفاق می افتد؟ این ضلالت اجتماعی چگونه رخ می دهد؟ زمانی که در جهان سیاست نفوذ شود، زمانی که قدرت سیاسی در اختیار غیر صالحین و همین‌طور غیرصالحینی که احیاناً در چهره ی صالحین خود را نشان می دهند باشد، این رفتارها خطر است. این خطر مربوط به دین مردم، سرنوشت جامعه، هویت جامعه و دین خدا می‌باشد. دین خدا در طول تاریخ از کجا ضربه خورده است؟ مگر یزیدها و معاویه ها و عبدالملک مروان ها و بنی‌عباس ها و پهلوی ها و... با چه ابزاری با دین به مبارزه برخاستند؟ مگر با ابزار سیاست نبود؟ مگر نه این بود که سیاست را به دست گرفتند بعد با دین مبارزه کردند؟ در زمان رضاخان پهلوی ملعون به گونه ای با دین مبارزه کردند که در حوزه ی قم طلبه جرأت نداشت در روز روشن با لباس روحانی در خیابان قدم بردارد نه تنها در خیابان های قم بلکه در مدارس علمیه ی قم هم نمی توانست. پدرم نقل می فرمود که ما ناچار بودیم قبل از اذان صبح درب حجره ها را در فیضیه ببندیم و به روستاها و صحرا برویم و مباحثه کنیم و شب که تاریک می‌شد برای خواب به حجره ها برگردیم و استراحت کنیم. چون اگر روز می شد مأموران نظمیه ی پهلوی همه ی طلبه ها را برای خلع لباس دستگیر می کردند. چرا این وضعیت برای حوزه های ما پیش آمد؟ اگر در عراق حوزه ی نجف متلاشی شد اگر این همه علمای بزرگ ما در نجف به شهادت رسیدند درنتیجه ی چه بود؟ مگر در نتیجه ی سیاست بد نبود؟.... مگر می توان خود را از سیاست دور نگه داشت بعد دین را حفظ کرد! این چه تفکری است چگونه می توان از سیاست دور ماند و بعد دین را سالم نگه داشت؟ این یک تناقض نامعقولی است همچنین سایر عرصه های اجتماعی هم این گونه است.
حال امروز که فرصت فراهم شده است؛ جامعه ی دینی، سیاستمداران و برنامه ریزان ما می گویند که می‌خواهیم اقتصاد را اسلامی کنیم اقتصاد را مقاومتی کنیم حوزه ها باید برخیزند و همت کنند. علما و فضلای حوزه ها باید تمام جد و جهد خود را ارائه دهند تا بتوانند یک نظام اسلامی منطبق با معیارها، منطبق با منابع دینی اسلامی ما برای شرایط اقتصادی ارائه کنند. همچنین در سایر عرصه ها و فرهنگ باید تلاش کنند. ما نباید امروز بنشینیم و از ابزارها و رسانه های فرهنگی شکایت کنیم که چرا این فرهنگ به وسیله ی رسانه ها درست به مردم تعلیم نمی شود، ما باید این رسانه ها را مورد بحث فقهی قرار دهیم فقه رسانه، فقه فرهنگ، فقه ارتباطات و فقه هایی که مربوط به زندگی مردم است. این وظیفه ی ما هست که به مردم تعلیم دهیم.
فقه یعنی معرفت احکام افعال مکلفین، مگر تعریف فقه جز این است؟ افعال مکلفین همین‌ها است یا سیاست است یا اقتصاد است یا فرهنگ است یا چیزهایی از این قبیل می‌باشد. باید فقه آن را در حوزه ها تدوین و تولید کنند البته کار آسانی نیست و با یک سال و دو سال انجام نمی‌گیرد ولی بحمدالله کارهای بزرگی در حوزه های انقلابی در این راستا انجام گرفته است.
از خدای بزرگ مسئلت داریم سایه ی مقام معظم رهبری را بر سر ما مستدام بدارد به ما توفقیق دهد از تعالیم ایشان بهره بگیریم و به دستورات ایشان عمل کنیم. راهنمایی های ایشان در رابطه با حوزه ی انقلابی بسیار مهم، اساسی و راهگشا است. باید این راهنمایی ها و تعالیمی که مقام معظم رهبری دارند تحلیل شود و حوزه ی انقلابی ما به اجرای فرمان مقام معظم رهبری در این عرصه ها بپردازد.
یا ایهاالعزیز... خطابی به حضرت ولی عصر که صاحب ما هست بکنیم. او صاحب ما هست و باید نظری به حال ما بیافکند. یا ایهاالعزیز مسنا و اهلنا الضر و جئنا به بضاعة مضجات فاوفلناالکیل و تصدق علینا.... این افولنا الکیل، معنای بسیار دقیقی در آن نهفته است می توانیم آن را در رابطه با انقلاب مان این گونه ترجمه کنیم که بزرگ ما عنایت فرمودی تاکنون به این جا رسیدیم در هر مرحله و هر لحظه دست ما را گرفتی در هر پیچ و خم انقلاب چه قبل از پیروزی و چه بعد از پیروزی تاکنون دست ما را گرفتی و هدایت فرمودی و عنایت فرمودی، پس این پیمانه را پر کن فاوفلنا الکیل و تصدق علینا ان الله یجز المتصدقین.
والسلام علیکم جمیعاً و رحمةالله و برکاته