امام حسين(ع):هركس از روى نافرمانى و معصيتِ خداوند كارى را انجام دهد، آنچه را آرزو دارد سريع تر از دست مى دهد و به چيزي که از آن ميترسد مبتلا مى گردد.

به گزارش دفتر ارتباطات فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین شکروی کاشانی دبیر اجرائی بیست و دومین همایش کشوری دفتر ارتباطات فرهنگی با عنوان « حوزه انقلابی و رسالت های آن» به ارائه گزارشی پیرامون این همایش پرداخت که در ادامه متن کامل این گزارش تقدیم می گردد: با سلام و درود به ساحت مقدس قطب عالم امکان حضرت بقیة الله حجت ابن الحسن العسگری روحی و ارواح العالمین له الفداء و با سلام به روح بلند کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(علیهاالسلام) و با سلام به روح عرشی شهداء و امام شهداء بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و با درود و سلام به پیشگاه مرجع عظیم‌الشأن و رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیة‌

هفته‌نامه پرتو

 

شماره 852 هفته نامه پرتو سخن

چهارشنبه 15 دی 95

برای دریافت کامل هفته نامه، اینجا کلیک کنید

 

يادداشت

پيوندها

   قبس

 

 

 

 

آیت الله کعبی: حوزه ی انقلابی باید حوزه ی آینده ساز، برنامه ریز، مبتکر، هوشمند، فعال، به‌روز و حاضر در صحنه باشد

به گزارش دفتر ارتباطات فرهنگی، آیت الله کعبی از اعضای مجلس خبرگان در بیست و دومین همایش دفتر ارتباطات فرهنگی به سخنرانی پرداختند که متن کامل سخنرانی ایشان به شرح ذیل می باشد:
بحمدلله جلسه هم صبح با حضور مرجعیت و شخصیت های عظیم الشأنی نظیر حضرت آیت الله مصباح یزدی و همین طور در جلسات کمیسیون ها با این حضور فعال و با نشاط اساتید و فضلا و طلاب انقلابی از سراسر کشور، نشانه ی یک رزمایش حوزوی برای عملیاتی کردن رهنمودهای رهبری در تحقق حوزه ی انقلابی است و من به نوبه ی خود از دفتر ارتباطات فرهنگی، سازمان بسیج طلاب و فضلا، تیپ امام صادق(ع)، مجمع نمایندگان طلاب و فضلا و مراکز مدیریت حوزه و همه ی دست‌اندرکارانی که دست به دست هم دادند تا این تجمع هزار نفره را سامان دادند که از سرتاسر کشور به مثابه ی یک شبکه ی فعال حوزه ی انقلابی می تواند نقطه ی عزیمت فعالیت های بزرگ باشد، و همچنین از حضور همه ی عزیزان خصوصاً کسانی که از راه دور و نزدیک با همه ی سختی ها و مشکلات به خاطر انجام وظیفه و همفکری و هم اندیشی در این جا حاضر شدند؛ تشکر می‌کنم.
در آغاز سخن نکته ی مهمی را می خواهم اشاره کنم و آن این است که ده سال آینده و بویژه در میان ده سال آینده چهار و پنج سال آینده در تاریخ انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه؛ تاریخ ساز و سرنوشت ساز خواهد بود. و به یک هوشمندی راهبردی برای اقدامات بزرگ جهت سیانت، تعمیق و پیشبرد گفتمان انقلاب اسلامی در مسیر امام راحل و در خط رهبر عظیم و فرزانه ی انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای نیاز است.
بنده می خواهم وجه اهمیت آینده را بگویم لذا یکی از شاخصه های حوزه ی انقلابی باید حوزه ی آینده ساز، برنامه ریز، مبتکر، هوشمند، فعال، به‌روز و حاضر در صحنه باشد. اگر یک تحلیل مختصری را بگوییم که در آینده چه اتفاق هایی می خواهد بیفتد، بنده خیلی شفاف عرض می کنم آینده صحنه ی تقابل دو جریان است: 1) جریانی که دنبال جمهوری اسلامی حقیقی است، جهت حاکمیت اسلام، عدل، توجه به محرومین و مستضعفین، مبارزه با استکبار، ایران اسلامی با هویت اسلامی پیشرفته و توسعه یافته و حرکت در مسیر تحقق و تمدن اسلامی، که این جمهوری اسلامی حقیقی است. 2) یک جریان مقابلی با خط دهی اتاق های مکر و فریب دشمن، اعم از آمریکایی ها، اسرائیلی ها و جریانی که بویژه از فتنه ی 88 متشکل شد و همچنین بقایای فتنه و بقایای جنگ احزاب همچنان وجود دارد... این ها بعد از این که مأیوس شدند دارند طراحی می کنند که به شکل سخت افزاری انقلاب را شکست بدهند و دنبال طراحی جمهوری اسلامی بدلی هستند. جمهوری اسلامی بدلی یعنی نام جمهوری اسلامی باقی بماند قوای سه‌گانه به ساختار نظام باقی بماند اما محتوای این نظام توسط دلبستگان به الگوی توسعه ی غربی و اندیشه ی غربی به سمت آمریکا سمت و سو پیدا کند. جمهوری آمریکایی را به نام شکل و ظاهر جمهوری اسلامی غالب کنند...
اینها سه نوع دستور کار دارند: 1) تقلیل و از بین بردن حساسیت نسبت به دشمنی با آمریکا و در نهایت عادی سازی روابط، و این گونه جا بیندازند که یک عده در این کشور می خواهند مردم به نان و نوا برسند اما یک عده نمی گذارند در حالی که صورت مسئله این نیست این ندیدن دشمنی آمریکا و دشمنی دشمنان است، و تهمت دشمن تراشی به جبهه ی انقلاب بدهند و این که واقعاً دشمنی آمریکا با اسلام و مسلمین و انقلاب را نبینند. 2) کار دوم این ها علاوه بر از بین بردن این وضعیت و هموار کردن راه برای تسلیم در مقابل آمریکا، پیشبرد اوضاع کشور از طریق شکل گیری یک دولت غیر انقلابی، یا بیشتر بگویم دولت تکنوکائات یا عملگرا و بلکه بالاتر یک دولت خنثی، که بتواند راه را از راه جمهوری بدلی هموار کند؛ می‌باشد. بحث چهار سال و صرف انتخابات ریاست جمهوری نیست؛ این ظاهر قصه است. 3) دستورالعلمل سوم آن ها با کمال تأسف که در اتاق های مکرشان این حرف را گفته اند که مانع ما در اجرای برنامه ها، رهبری و ولایت فقیه است... یک زمانی ما فکر می کردیم با گرفتن دولت ها و با نفوذ در فلان نهاد می توانیم برنامه های خودمان را پیش ببریم اما الان باید کاری کنیم که از رهبری عبور کنیم لذا طراحی دشمن برای آینده؛ جمهوری اسلامی منهای ولایت فقیه است.
شاید یکی از علت هایی که در برجام پیش بینی کرده اند پانزده یا بیست سال لازم است تا برنامه های برجام تمام شود همین است که می گویند در بیست سال؛ تغییر در رفتار ملت ایران اتفاق می افتد و با این تغییر؛ تغییر نظام عادی بوده و اتفاق می افتد. هدف آمریکایی ها از برجام، نفوذ و تحمیل و در نهایت استحاله ی انقلاب اسلامی است آن هم به دست نیروهایی که در درون حاکمیت هستند. بنده در یک جلسه ای پیشتر، ذکر کردم که اصلاً این راهبرد مذاکره آمریکایی هست و اسناد آن را هم دادم که آمریکایی ها به قصد نقض کردن وارد یک معاهداتی می شوند چون اصل مذاکره برای تحلیل کشورهای مستقل و ذوب کردن آنها در برنامه های آمریکا؛ جزء برنامه هایشان است. حال مخاطره کجاست؟ می گویید رهبری هست حوزه ها هم که هستند نیروهای بسیج فعال هم هست مردم هوشمند هم هستند و این اتفاق نخواهد افتاد، مشکل این جا هست که برای ده سال آینده جابجایی نسل اتفاق می افتد، جابجایی نسل مدیران ارشد نظام اسلامی، جابجایی نسل مدیران ارشد حوزه های علمیه و روحانیت اتفاق می افتد و در این جابجایی نسل آمریکایی ها دنبال راه اندازی شبکه ای از نخبگان لیبرال و وابسته به غرب و به ظاهر عاقل و عقلای قم و معتدل، جهت تحقق اهداف خودشان هستند.
الان در مقابل، ما به عنوان حوزه ی انقلابی دور هم جمع شدیم ولی این کافی نیست که صرفاً از لحاظ مبانی نظری و فکری و موضع گیری های کلی سیاسی موضع بگیریم و بعد هم پخش بشویم و هر کسی دنبال کار خودش برود. رسالت حوزه ی انقلابی تمهید و ایجاد زمینه برای شکل گیری دولت انقلابی است و دولت انقلابی دولتی است که به فکر استحکام درونی نظام و مأموریت های اصلی انقلاب باشد. دولت انقلابی دولتی است که در مقابل نفوذ دشمن مانند کوه بایستد، دولت انقلابی دولتی است که در حل مشکلات معیشتی و رکود و بیکاری و مسائل روزآمدی که مردم گرفتار آن هستند انقلابی عمل کند، دولت انقلابی دولتی است که برنامه ی کارآمد برای مبارزه با فقر و فساد و تبعیض داشته باشد، دولت انقلابی دولتی است که فسادستیز و عدالت گرا و ساده زیست باشد و این ها صرفاً شعار نیست بلکه این شعارها باید محقق شود تا انقلاب حفظ شود.
پشتوانه ی دولت انقلابی حوزه ی انقلابی است. لذا حوزه ی انقلابی نمی تواند نسبت به این مسائل بی تفاوت باشد. از لحاظ فقه حوزه ی انقلابی؛ سیانت از نظام اسلامی، حفظ نظام اسلامی، تعمیق نظام اسلامی، توسعه‌ی نظام اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی واجب شرعی است. برای این کار همه باید دست به دست هم بدهند و ببینیم که ما در این زمینه چه کارهایی می توانیم انجام بدهیم. ترسیم مناسبات حوزه و نظام اسلامی بر پایه ی حمایت و هدایت و نزاعت و اقامه ی حکم الله است و برطرف کردن نیازهای نظام در این زمینه و نصیحت مشفقانه به نظام در مسیر اقامه ی حکم الله وظیفه ی حوزه ی انقلابی است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه شفاف فرمودند نظام برای اقامه ی حکم الله تشکیل شده است. اقامه ی حکم الله موانع و مشکلات و محدودیت هایی دارد ممکن است بعضی ها که در نظام هستند ابعاد را نبینند وظیفه ی حوزه هم حمایت است و هم امر به معروف و نهی از منکر و بیان اشکالات است. این حوزه ی انقلابی می شود... لذا از این منظر، حوزه ی انقلابی حوزه ی تبیین گر است و باید حقایق انقلاب اسلامی را به روز تبیین بکند.
حوزه ی انقلابی حوزه ی مطالبه گر است حوزه ی انقلابی باید پرچم مطالبات مربوط به تحقق اهداف انقلاب را برافراشته کند. شما نسبت به پدیده ی حقوق های ظالمانه ی نجومی که باید بگوییم فساد نجومی است یعنی در واقع صرفاً عملی نشود حوزه ی انقلابی باید طومار بنویسد و مطالبه کند و احیاناً قوه ی قضاییه قاطعانه با فساد نجومی و مفسدین مبارزه می کند باید مطالبه کند و تشکر بکند و در صحنه باشد... این بحث فسادهای نجومی است و بحث پالایش فضای مجازی. حضور و ورود طلاب و فضلا در فضای مجازی به شکل مثبت و از باب امر به معروف و نهی از منکر باشد. احیاناً رصد سایت ها و مراکزی که ترویج ابتذال می کنند و گزارش دادن به پلیس فتا جهت برخورد به عنوان یک وظیفه ی امر به معروف و نهی از منکر باید انجام شود و تقسیم کار و پاسخگویی به شبهات از طریق فضای مجازی که حقیقتاً از یک منظر، قتلگاه جوانان است این می تواند وظیفه ی حوزه ی انقلابی باشد.
استقلال حوزه به معنای اداره ی درونی حوزه با هدایت مرجعیت است و به معنای استقلال از نظام نیست. یک عده به نام استقلال حوزه می خواهند حوزه نسبت به انقلاب اسلامی خنثی و بی تفاوت باشد که بی‌تفاوتی حوزه نسبت به انقلاب برگشت به قبل از انقلاب و برگرداندن حوزه به دوره ی انزوا است در حالی که ما الان در واقع به برکت انقلاب اسلامی در دوره ی حاکمیت و پیشرفت حوزه ها هستیم.
مطلب بعدی که مهم است مراقبت برای حفظ هویت اسلامی و انقلابی نظام جمهوری اسلامی می‌باشد. شاخصه های هویت نظام جمهوری اسلامی را باید حوزه ی انقلابی حفظ کند. یکی از شاخصه های هویت نظامی اسلام گرایی است و دیگری هم عدالت‌طلبی، ساده‌زیستی، کار و تلاش مخلصانه، پویایی علم بی‌وقفه، مقابله با مطامع بیگانگان، دفاع از حقوق ملی مثل حق هسته ای دفاع از بیت المال مسلمین و اجتناب از اشرافی گری هست که همه ی این ها مراقبت می خواهد. ترویج فرهنگ جهاد و شهادت، اعتقاد به حضور مردم در صحنه و مشارکت در ساخت و توانمندی درونی نظام اسلامی، شجاعت در برابر دشمن، و احساس رعب و خوف نکردن در برابر آن، اعتماد به نفس در پیشرفت، ترویج برادری اسلامی، رشد ایمانی و اخلاقی و علمی و عملی، و تلاش در تأمین اقتدار بین المللی و سیاسی، عزت و رفاه مادی و معنوی مردم، این ها از مختصات هویتی نظام جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی بدلی دنبال این است که این مختصات هویتی و انقلابی جمهوری اسلامی را بگیرد و حوزه ی انقلابی مأموریت دارد که این مختصات هویتی را حفظ کند.
بنده یک کد خدمت شما بگویم و اشکالی ندارد من شفاف عرض می کنم. کتاب جهانی سازی؛ نوشته ی آقای محمود سریرالقلم مشاور ارشد آقای رئیس جمهور در دوران دبیرخانه شورای امنیت ملی، و یکی از حلقه‌های اصلی ایشان در سیاست خارجی فعلی، ایشان این کتاب را که در سال 84 نوشتند با مقدمه ی آقای رئیس جمهور تحت عنوان قائم مقام مجمع تشخیص مصلحت بوده است... ایشان در آن جا به صراحت می‌گوید که یا شما پیشرفت عمومی می خواهید که مملکت پیشرفت کند یا هویت اسلامی و انقلابی می‌خواهید؛ این دو با هم قابل جمع نیست. یا باید از هویت اسلامی و انقلابی دست بردارید یا این که از پیشرفت دست بردارید و چون این دو قابل جمع نیست و پیشرفت، یک امر لازمی است پس ما باید پیشرفت بکنیم و این فتیله اسلامی و انقلابی را پایین بکشیم و از بین ببریم. لذا تأکید می کند تنها راه پیشرفت عمومی، هماهنگی با قدرت های بزرگ جهان است. شما به جای قدرت های بزرگ بخورید یعنی آمریکا و انگلیس و فرانسه و بخورید یعنی 1+ 5 ... هماهنگی، نه مذاکره... یعنی تابع آن ها شدند و این یک اندیشه است من می خواهم عرض کنم که اگر ما در پیشرفت اقتصادی در جهان کشور شماره ی یک بشویم و پیشرفت نظامی و پیشرفت و.... اما از لحاظ هویت اسلامی و انقلابی عقب مانده باشیم چه فایده ای دارد؟ رسالت حوزه ی انقلابی حفظ هویت و محتوای نظام اسلامی است. لذا باید نیازهای فکری و نیازهای نرم‌افزاری نظام اسلامی را در ساحت های گوناگون حوزه ی انقلابی تأمین بکند. دو سه مثال برای شما می‌زنم... در کشور ما صد هزار مدرسه وجود دارد اگر بخواهیم در هر مدرسه یک روحانی به عنوان روحانی تربیتی داشته باشیم باید صد هزار معلم روحانی داشته باشیم از لحاظ کمی تعداد روحانیت ما کم است اگر بخواهیم دانشگاه ها را تأمین بکنیم باز کم هستند.
لذا حوزه ی انقلابی هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی در پنج سال آینده باید ده برابر پیشرفت کند و برای پیشرفت حوزه و تحقق مأموریت های انقلابی حوزه ما نیازمند به یک اجماع حوزوی با هدایت و حمایت مرجعیت هستیم و نهادهای ارشد حوزه مانند جامعه ی مدرسین، شورای عالی حوزه، و عمل کردن مراکز مدیریت حوزه های علمیه و حضور فعال مجمع نمایندگان، و حضور شاداب و زنده ی طلاب انقلابی در سطح کشور، ما باید جهت پیشرفت کمی و کیفی حوزه های علمیه یک اجماع ملی و یک اجماع عمومی درون حوزه های علمیه با رویکرد سیانت و تعمیق و پیشبرد گفتمان انقلاب اسلامی ایجاد بکنیم.
حوزه ی انقلابی؛ باید حوزه ی زمان شناس، حوزه ی جهان شناس، حوزه ی طراح، حوزه ی برنامه ریز باید باشد و جهان آینده جهانی است که تحولات در آن به سرعت و به شکل تصاعدی در حال اتفاق است. پیشرفت پرشتاب فن آوری به گونه ای که امروز فضای مجازی در کنار فضای عینی و واقعی یک فضای واقعی و حقیقی شده است نه مجازی در مقابل حقیقت، و همه ی مناسبات را در هم نوردیده است. رفاه اقتصادی، کاهش منابع انرژی فسیلی، تخریب محیط زیست، افزایش جمعیت جهانی، رشد تسلیحات کشتار جمعی و جهانی، افزایش فعالیت های مغزی و کاهش فعالیت های بدنی، تهدید سلامت در کنار تلاش بیشتر برای سلامت، رشد دنیاگرایی، تجمل گرایی، اسراف و تبذیر در کنار شکاف طبقاتی، شکاف بین فقیر و غنی، تنوع در لذت گرایی مادی گرایانه در همه ی عرصه ها، بویژه سینما و هنر و مسائل جنسی و موسیقی و خلق سبک‌ها و شیوه های نو در زندگی، پیچیده شدن زندگی ابزاری، بحران هویت و بحران خانواده، تعبدگریزی و افول سنت گرایی و فرهنگ های بومی، افول فکری و مصرف گرایی در همه چیز حتی در اندیشه، و واژه اندیشه های کپسولی... دیگر جهان امروز نمی تواند بنشیند و پنج ساعت یا ده ساعت سخنرانی گوش کند بلکه کوتاه و مختصر و به صورت کپسولی از طریق نرم افزارهای خاص استفاده می کند. حتی امروزه به جای این که شما فرستنده و گیرنده داشته باشید در اثر همین فضای مجازی می توانید تلویزیون خود را خودتان بسازید و انتخاب کنید. فرستنده و گیرنده دست خود طرف است (تلویزیون های خاص) و به هر جهت آماده خواهی ذهنی، فروپاشی اخلاقی و انسانی، شکل گیری خانواده مجازی به جای خانواده ی هسته ای، این‌ها از مخاطرات دنیای آینده است که حوزه ی انقلابی به مثابه ی حوزه ی برنامه ریز و فعال و نه در سطح کشور و در حد دنیای اسلام بلکه برای جهان بشریت و برای ده سال آینده که تحولات بنیادین در سایه ی جابجایی نسل ها اتفاق می افتد، حوزه باید خودش را آماده کند.
حوزه ی آینده نگر انقلابی، حوزه ای است که تشنگان حقیقت را با زبان فطرت سیراب کند، مثل دو نامه ای که حضرت آقا به جوانان علوم پایه نوشته اند و طراحی بازگشت سریع انسان معاصر را به خدا و معنویت در برنامه های خود داشته باشد و برای این کار، نیازمند منشور جامع اسلام ناب محمدی در عرصه ی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، انسان شناسی، اخلاق، حقوق و سیاست و عرصه های گوناگون علوم انسانی در حد گزاره های کوتاه و گویا هستیم که بتوانیم این را به زبان زنده ای در جهان پخش کنیم.
حوزه باید پیوند علم و ایمان را هم طراحی کند. عقلانیت و معنویت، اخلاق و فضیلت، عدالت و کرامت، عزت و آزادگی، رحمت و رأفت و محبت و عاطفه های انسانی، جامعه ی خانواده بنیاد، کار تلاش و تولید و اقتصاد مقاومتی، احساس مسئولیت همگانی نسبت به سرنوشت مشترک بشر در مسیر کمال و رشد و تعالی، خدمت واقعی به جامعه ی بشریت، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، سلامت و شادابی و نشاط و امنیت فراگیر، امید و انتظار و هدایت و عبادت و تقرب الهی و کمال، همه ی این ها باید در ساختار نظام آموزشی و نظام پژوهشی نظام اخلاقی نظام برنامه ریزی و مطالعات راهبردی، تجدید نظر در مورد کارکردهای بایسته ی روحانیت، برای رقابت با مکتب های وارداتی و ساختگی و اصلاً ما بتوانیم آن را پیش ببریم و باید در دستور کار حوزه ی انقلابی امروز باشد.
حوزه ی انقلابی حوزه ی پویا، فعال و حاضر در صحنه ی پاسخگویی به همه ی نیازها و عرصه ها است. البته یکی از مأموریت های مهم حوزه ی انقلابی مبارزه با تحجر و انفعال است. تحجر به معنای بازگشت به قبل از انقلاب و انفعال در مقابل گفتمان لیبرال و سکولاریزم در حوزه ی علمیه است و اقتضای این مطلب؛ حفظ اصالت های حوزوی و پیشبرد انقلاب اسلامی با حفظ اصالت های حوزوی است. فرماندهی این حرکت در حوزه ها با مرجعیت است؛ مرجعیت آگاه و بیداری که هم نوا و هم سو با ولایت است و بعد از مرجعیت، مراکز و جوامع رسمی و بزرگ حوزه، شورای عالی حوزه جامعه ی مدرسین، مراکز مدیریت حوزه و بعد از آن؛ شبکه ی عظیم طلاب و فضلای انقلابی است و در یک کلمه ما باید تهدیدهای فراوان را به فرصت تبدیل کنیم و بیشتر آسیب های فراوان را هم ببینیم و با یک اجماع و تفاهم درون حوزوی با رویکرد حرکت به جلو بتوانیم در واقع مطالبه ی حوزه ی انقلابی را عملیاتی کنیم.
من فکر می کنم یکی از فرصت های حوزه ی انقلابی مدیریت حضرت آیت الله اعرافی است که بحمدلله هم منشورهای کاملی نوشتند هم خوش فکر و روشنفکر و اصیل حوزوی است و ما همه باید همکاری و پشتیبانی کنیم تا ایشان بتواند حوزه ی انقلابی را در مسیر اصالت های حوزه و تحقق مأموریت های بنیادین روحانیت و نظام اسلامی در مسیر ولایت پیش ببرد. انشاءالله
و صلی الله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین